missionshelg

denna helg har jag varit på Missionsfest till jakobstad. Temat för detta år var Dela liv. Det gjorde vi, men vi delade mycket mer. Bl.a. delade vi ton och skoj, glob, kunskap, väg och ord. Jag deltog som "Furaha"-medlem vilket betydde att jag inte hann med så mycket vanligt program som jag skulle ha velat men jag trivdes nog och fick ut så mycket av det jag deltog i. 
 Jag anlände redan på fredagen till festplatsen och deltog då i välkomstsamlingen. Musikgruppen Sorta deltog med dans och musik. De är en grupp från Ryssland och delade lite rysk musik med oss. 
 Senare den kvällen var det dags att "dela tro" i Jakobstads kyrka. Det var en ekumenisk missionskavalkad där några missionärer, som jagobstads församling stöder fick berätta något kort om sina jobb. Anders och May Wikström,Ida Sandberg och några till berättade intressanta historier och minnen från sina missionsfält. 

Lördagen kom efter en natt med lite dåligt med sömn. Vi hade en musikworkshop med barnen där vi delade skoj och ton medan de vuxna delade väg. Vi hann sjunga några låtar och leka en lek från Botswana. Sedan var det dags för oss att börja öva inför konserten på kvällen och gudstjänsten på söndagen. Jag gick på ett ungdomsprogramm och det var verkligen bra. Vi såg en videosnutt från Libanon där människor kort berättade om hur det är att vara kristen där och sedan såg vi en liten ideo som ungdomarna i Jakobstad hade gjort. Anders och My berättade lite vad SAT-7 handlar om och vad de sysslar med. Sedan fick vi höra en kille berätta m hur han kommit till Finland fårn Australien med UMU(Ungdom med uppgift). Det var spännande att höra.  Till sist bad vi för Anders och May, för killarna som spelade några låtar, för Carre som har hand om villagelife, för en man som kommer från Rumänien och knappt kan engelska och inte svenska eller finska heller men som nu är i Finland. 
 På kvällen hade vi konsert tillsammans med jakob Gospel. Jag fick bara en sån känsla att sjunga gospel. Det var en så välsignad kväll. Vi gjorde oxå ett besök till Korv-Görans :) Ett måste om man är i Jakobstad enligt Sofia.
 Denhär natten var vi fler som sov i prästgården och endel använde gardiner som täcken och trummpåsar som dynor. jaja,furahor är lite speciella;)

Söndagen kom och det blev radierad gudstjänst och sedan bar det av hemåt. Bussresan var rolig. Vi sjöng igen i bussen, hade roliga diskussioner med busskusken och samtidigt lite släktutredningar. 

Missionsfesten 2007 var en underbar fin fest och hoppeligen blir den lika fin i Pernå nästa år!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0